For mange mennesker kræver det meget energi at skrive den gode ansøgning. Det kræver afklaring med dig selv, research på jobbet, og forberedelse til at skrive den gode ansøgning. Derfor er det vigtigt at du bruger din energi målrettet og øger din chance for at lande dit drømmejob.
Vi kan hjælpe dig med inspiration og en genvej til at skrive den gode ansøgning, samt 7 konkrete eksempler på ansøgninger, og skabeloner til ansøgninger. Ved at bruge skabeloner sikrer du at den der rekrutterer, har de rette informationer om dig. Du præsenterer dig på en god måde i et godt og overskueligt layout. Når du bruger vores eksempel på en ansøgning som inspiration, eller benytter vores skabelon til ansøgningen, har du skabt en god grobund for invitationen til din næste samtale. På denne måde hjælper du recruiteren med at få et overblik over dine kompetencer, og gør det nemt at invitere dig indenfor til samtale.
Se VikarBørsens ledige jobs HER
9 råd til din gode ansøgning
- Maks. 1 side.
Din ansøgning bør højst fylde én side.
- Tænk på sprogbrug.
Sproget skal selvfølgelig være let forståeligt, og afspejle hvem du er. Derudover så tænk på at få mere omkring ’Du/I’, ’Virksomhedens navn’, ’Branchen’ og ’Afdelingen’ med i ansøgningen, og få luget lidt ud i ’Jeg’, ’Mig’, ’Mine’ og ’Mit’. På den måde får du skrevet mere direkte til virksomheden og får rettet dit fokus mod deres behov.
- Fængende overskrift.
9 ud af 10 ansøgere starter med en overskrift, og det er godt. Desværre lyder overskriften ofte: ’Ansøgning om stilling som X i virksomhed Y’. Og når 9 ud af 10 skriver stort set det samme, så skiller din ansøgning sig desværre ikke ud. Så start med en overskrift, der er spændende, frisk eller ’catchy’ – med en overskrift der gør, at du selv ville læse videre i ansøgningen, hvis du sad og rekrutterede til stillingen. Kunsten er at fange læserens opmærksomhed og interesse, så han/hun ikke kan vente med at læse mere.
- Fortæl om din motivation til at søge stillingen.
Det er langt mere interessant for virksomheden at læse om dig, din motivation og hvorfor du ’Bare Må Have’ det her job. Du behøver ikke skrive, at du er interesseret i jobbet (det ved de godt – ellers søgte du ikke), men mere hvorfor det er spændende, og hvad der har vækket din motivation (for eksempel virksomheden, arbejdsopgaverne, branchen).
- Tilfør noget nyt, og undgå gentagelser.
Hvis du bruger de første fem-syv linjer til at gentage noget, der i forvejen står i dit CV, så bliver ansøgningen bare en kedelig gentagelse, og du fortæller ikke virksomheden noget nyt og spændende. Undgå derfor gentagelser og klichéer.
- Faglige og personlige kompetencer.
Disse er vigtige, og du skal i den grad fortælle om, hvad der gør dig til en kompetent & interessant kandidat til jobbet. Men du skal gøre det på en måde, så du hjælper virksomheden i deres oversættelsesproces med at få oversat dine kvaliteter til det udbytte (bonus & merværdi), det skaber for virksomheden at få dig som ansat med dine ressourcer.
- Fortæl de gode historier.
Alle kan skrive (og gør det) de samme ting, når de skal fortælle om deres kompetencer – målrettet, resultatorienteret, beslutsom, lederpotentiale, undervisningserfaring, openminded, empatisk, dynamisk, teamplayer. Men som en klog mand sagde en gang – ”Du kan ikke kompensere for erfaring”. Så det bedste, du kan gøre for at virke oprigtig og seriøs, er at fortælle om den erfaring, du har fået tidligere, som belyser nogle af alle de fortræffeligheder, du skriver om dig selv i din ansøgning.
- Afslut på toppen.
Når du afslutter ansøgningen, så vis, at du har selvtillid og stoler på dig selv. Slut fx med ”Jeg ser frem til at blive inviteret til samtale” eller den lidt mere blide ”Jeg ser frem til at høre fra jer”. Disse sætninger har den salgsmæssige genialitet, at du retter deres fokus væk fra nej’et og afslaget og over mod ja’et og invitationen til samtalen.
- Gem altid dokumentet i PDF-format.
Det burde være overflødigt at skrive, men alligevel. For at undgå at formatet skrider, så husk at gemme dokumentet i PDF. Dette gælder også for CV’et: Gem altid i PDF!
Med de 9 gode råd til at skrive en god ansøgning, håber vi at du har fået blod på tanden til at skrive dit livs bedste ansøgninger.
7 skabeloner og eksempler på ansøgninger
Tryk på billedet af de eksempler på den eller alle de ansøgninger du ønsker. Skabelonen af ansøgningen vil automatisk blive downloaded. Herefter kan du helt gratis benytte dem som skabelong til din ansøgning, eller lade dig inspirere af dem, når du skriver din egen gode ansøgning.
Ansøgning layout eksempler
Skil dig ud i mængden!
Er du til et frisk layout når du skriver din ansøgning? Så se nogle af de her eksempler på at få et godt og frisk layout til din ansøgning.
Send en uopfordret ansøgning!
Over en tredjedel af alle danske virksomheder har ansat en medarbejder, der har ansøgt uopfordret. Den største udfordring ved en uopfordret ansøgning er, at du skal overbevise arbejdsgiveren, at virksomheden har brug for en ekstra medarbejder, som de ikke søger.
Nogle syntes det kan virke anmassende at sende en uopfordret ansøgning. Det kan dog være en god måde at vise, du har en oprigtig interesse i virksomheden. Derudover kan det også virke positivt for en arbejdsgiver, at du uopfordret, har sendt en ansøgning til netop deres virksomhed.
Andre fordele ved at ansøge uopfordret:
- Du har ingen eller meget få konkurrenter. Din jobansøgning ligger ikke i bunken, sammen med en masse andre.
- Du kan selv vælge, hvad du vil fokusere på i din ansøgning.
- Du vælger selv de virksomheder og brancher du vil søge hos.
- Du tager initiativ og viser interesse for arbejdsgiver.
Research – før du søger jobbet uopfordret
Når du har fundet den virksomhed, du vil sende en god uopfordret ansøgning til, bliver du selv nødt til at undersøge, hvordan dine kompetencer matcher virksomhedens behov, da du ikke har et stillingsopslag og gå ud fra. Tjek evt. virksomhedens hjemmeside, Facebook, LinkedIn eller ring til virksomheden. Google kan være din bedste ven. Desto mere du ved om virksomheden, jo bedre chance har du for at finde ud af, hvordan du kan løse deres opgaver og hvordan du kan sælge dig selv.
En anden mulighed er at finde gamle jobopslag for den virksomhed, du gerne vil søge hos. Der kan du se hvilke stillinger de tidligere har haft opslået og evt. læse mere om værdier, kultur og krav mv.
Ring først inden du sender en uopfordret ansøgning
Det kan være en stor fordel at ringe inden du sender en god uopfordret ansøgning der virker. Ring og undersøg om virksomheden modtager uopfordret ansøgninger og evt. hvem du må sende til den f.eks. en leder, HR-ansvarlig eller direktør. På denne måde sikrer du også, at din jobansøgning lander i den korrekte indbakke og øger chancerne for at blive læst.
Husk en stærk overskrift i din ansøgning
Overskriften og de første par linjer er afgørende, i forhold til om modtageren læser videre og dermed resten af din uopfordrede ansøgning. Start med at fortælle, hvad virksomheden får ud af at ansætte netop dig. Prøv at skab et behov for læseren og vis, det er dig der kan opfylde deres behov.
Hvis du sender din ansøgning som e-mail, skal du finde en passende overskrift i emnefeltet. En man som arbejdsgiver har lyst til at læse. Det kan også virke positivt, hvis du kan tilføje dine kompetencer i overskriften. F.eks. “Controller – med speciale i økonomi og administration.”
Hvem er du og hvad kan du?
Beskriv præcis i din gode uopfordrede ansøgning, hvad du kan, hvilken opgave du kan løse og hvilken stilling du søger. Jo mere præcis du er, desto nemmere kan virksomheden se, at de har brug for netop en med dine kompetencer.
Husk altid at fokusere på, hvad du kan gøre for virksomheden, og ikke hvad virksomheden kan gøre for dig. Undgå “Jeg ville kunne udvikle mig perfekt i jeres type virksomhed, da…” Der er et no-go i en god uopfordret ansøgning. Brug i stedet krudtet på at fortælle, hvordan du kan udvikle virksomheden.
Prøv at stille dig selv følgende spørgsmål inden du sender en uopfordret ansøgning: Hvorfor skriver du til virksomheden? Hvad kan du tilbyde virksomheden? Hvilke problemer kan du løse for virksomheden og hvor kan du gøre en forskel i jobbet? Derudover er det en god ide er at påpege i din gode uopfordrede ansøgning, at du er meget fleksibel og kan begynde på jobbet med det samme. Overvej at nævne, om du kunne være interesseret i deltids ansættelse, projektansættelse eller vikar arbejde.
En fremtidig arbejdsgiver kan godt finde på at lede efter dig på nettet, for at lave lidt research om dig. Få derfor arbejdsgiveren hen, hvor du gerne vil findes. Indsæt et link til din LinkedIn-profil eller link til projekter, hjemmesider eller løsninger, som du har været med til at udvikle.
Hvilke virksomheder skal jeg sende min uopfordrede ansøgning til?
- Brug LinkedIn til din jobsøgning, også når du sender en god uopfordret ansøgning.
- Spørg i dit netværk, Facebook, LinkedIn, familie, venner, tidligere kollegaer.
- Evt. tidligere kunder, konkurrenter eller leverandører til dit tidligere arbejde.
- Find evt. gamle jobannoncer på jobindex.dk.
- Virksomheder i dit nærområde og/eller efter branche.
Følg op på din uopfordrede ansøgning
Formålet med din ansøgning, er at du skal til en jobsamtale eller at virksomheden kontakter dig, næste gang, de har en ledig stilling. Men prøv alligevel at ringe til virksomheden en uges tid efter du har sendt en uopfordret ansøgning. Spørg om virksomheden er interesseret i et møde, hvor du kan fortælle mere om dig selv og hvad du kan tilbyde. Forbered arbejdsgiver på, at du ringer, ved at skrive det i den uopfordrede ansøgning.
Husk at det er ikke flovt eller pinligt at ringe og spørge om et møde/samtale. Du vil muligvis få et nej eller to. Men det er faktisk ikke sikkert, at det er på grund af dig eller dine kompetencer. Det kunne også være fordi:
- Der ingen ledige stillinger er lige nu.
- Du matchede ikke med virksomheden.
- De havde for travlt.
- Ikke ressourcer til at ansætte dig/ikke luft i budgettet.
Hvis du får afslag, kan det være at arbejdsgiveren kender andre virksomheder, hvor der var en chance for ansættelse. Så husk at spørge om det, imens du ringer.
Der er som sagt en sandsynlighed for at du får et afslag, men hvis der kommer en ledig stilling om en måned, kan det være du har gjort et positivt indtryk og du bliver kontaktet for en mulig jobsamtale. Se derfor også en uopfordret ansøgning, som en mulig investering i fremtiden.
Målret din uopfordrede ansøgning
Som andre ansøgninger, er det meget vigtigt du målretter din uopfordrede ansøgning specifikt til den virksomhed ansøger hos. Generelle ansøgninger duer ikke, særligt ikke når du sender en uopfordret ansøgning. Find oplysninger om virksomheden på deres hjemmeside og sæt dig ind i, hvad virksomheden laver. På den måde kan du bedre vise arbejdsgiver, hvilke arbejdsopgaver du kan løse og hvilken rolle du kan påtage dig.
Du skal kunne beskrive hvilke opgaver du kan løse for virksomheden. Gør modtageren nysgerrig, efter at ville høre mere om dig. Det er ikke kun din ansøgning du skal målrette og tilpasse, det bør du også gøre i dit CV.
Referencer i uopfordret ansøgning
Det er altid kun en fordel, hvis du kan nævne et par tidligere arbejdsgivere og bruge som reference. Det kan øge din troværdig, hvis andre kan anbefale dig. Husk at skrive, om det er på e-mail eller om man må kontakte dem telefonisk. Fortæl og afklar altid med dine referencer/kontaktpersoner inden du sender ansøgningen.
Vedhæft altid ansøgningen som PDF
Når du sender din uopfordrede ansøgning som e-mail, bør du skrive din ansøgning direkte i mailen. Dette gør at modtageren ikke skal klikke i din ansøgning, hvis den kun er vedhæftet som pdf-fil. Hvis modtageren skal klikke på en fil og tilmed udskrive ansøgningen, risikere du at miste modtageren i processen. Du må dog gerne vedhæfte din ansøgning og CV i e-mail. “Ansøgning og CV er også vedhæftet som pdf”
Husk derfor at opsætte din e-mail pænt og letlæseligt. Indsæt også gerne et link til din LinkedIn-profil og andre relevante projekter.